Tinta dari sang perindu

Tuesday, June 15, 2010

Paras si gadis itu mungkin tidak secantik wanita bermekab tebal di mana-mana saluran televisyen. Bukanlah suatu wajah yang akan diperkatakan saban hari oleh sekumpulan lelaki. Rupanya biasa-biasa. Typical Malay. Tapi wajah itulah yang berjaya menambat hati seorang pria, yakni aku. Wajah yang tak lekang dek senyuman manis yang mampu mencairkan hatiku yang pada hematku, agak keras juga.

Perawakannya yang tampak keibuan amat disenangi ramai, termasuk aku. Moralnya tinggi. Akhlaknya flawless. Imannya mantap. Tutur katanya indah-indah belaka. Dan ilmunya tidak kurang tinggi- baik duniawi bahkan akhirat.

Teringin aku mendekatinya. Namun, suatu suara ghaib acapkali membentak, menghalang.

Barangkali juga aku tidak layak untuk gadis seperfect itu. Aku, Si Loser, gamaknya perlu banyak memperbaiki diri. Lopong-lopong yang sedia wujud pada diri ini masih banyak. Tidak terkira. Dan aku sedar proses ini bakal memakan masa. Bertahun-tahun, mungkin.

Kerna pipit takkan terbang sama enggang. Sungguh aku mengerti definisi perumpamaan itu.

P/S: Oh, alangkah gembiranya jika bunga itu tidak dipetik orang bila masa aku sudah bersedia. Oh Tuhan, bantulah aku...